onsdag 30 juni 2010

Internet men inget kylskåp på Vidadigatan 70

Hej hej
Nu har jag flyttat. Jag har lämnat tryggheten hos Camala och flyttat in i en sliten och varm lägenhet på vidadigatan här i Baku. Så det positiva är att numera har jag internet hemma (och mycket lägre hyra). Det negativa är att kylskåpet inte funkar. Men det är såklart något vi sak försöka göra nåt åt så fort som möjligt. Imorgon kväll ska vi träffa hon som äger lägenheten och snacka lite hyra och sånt och hon har kanske koll på vad man sak göra med kylskåpet. Annars sitter det en liten lapp här med ett telefonnummer till nån som utför service på tvättmaskiner och kylskåp och liknande så man kanske borde ringa honom. Låta någon som kan azeriska eller bättre ryska än mig att sköta det. Men löst kommer det nog bli i alla fall.
Annars är väl allt som vanligt här i Baku. Vi sitter ensamma på kontoret om dagarna och gör lite grejer. Igår pratade jag med Olle på Skype om bokföringen och så har jag pillat lite med den idag också. Det var roligt att se Olle och Gustav där i Uganda. Vi får ha ett skypeparty hela klassen någon gång. Klassfest över internet.
Igår lyckades jag för första gången bli lite bränd i solen. Inte så farligt, bara lite röd om axlarna. Vi var ute i solen vid två på dagen, vilket jag brukar undvika vanligtvis, så då tog det väl rätt rejält. Vi satt i en park och träffade Aysel, en jättecool azerisk tjej som bland annat jobbade med Y-Peer, en organisation som utbildar om HIV/AIDS. Det var verkligen roligt att träffa henne och höra vad de gör för nåt! Hon jobbade även med Azerbajdzjans FN-förbund och hade varit i Sverige och hälsat på. Mycket cool tjej, som stod upp mot sin familj när de inte ville låta henne åka till Georgien när hon skulle utomlands första gången.
Senare på dan hängde jag lite med Anar, även det i solen så det bidrog nog till mina röda axlar. Han är snäll och jag tänkte utnyttja honom till att lära mig lite bättre ryska. Han berättade när vi var vid Bulevar att ibland kommer poliserna och säger till och småbråkar med par som sitter och pussas på bänkarna i parken. Vilket skitland.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar