måndag 21 juni 2010

Livet i en gammal sovjetstat flyter på

Bor man i en gammal sovjetstat så är en sak man kan vänta sig att se på många ställen tivolin! I många av de länder jag varit i så finns det kvar gamla parker från sovjettiden med gamla slitna karuseller blandade med lite nyare modeller. Även andra grejer som riktar sig till barn är mycket större här än i Sverige, som till exempel dockteatrar.

I lördags när jag var på väg hem mötte jag Camala och hennes lille släkting. de hade varit hos optikern på dagen och hans ögon var dåliga så nu skulle han piggas upp med lite karuseller. Han fick åka ett gungande skepp och sen en eldriven liten bil medan jag och Camala satt på en bänk och pratade och tittade på folk. Det var massa små pojkar som ville åka bilarna. Till sist kom det en liten rosaklädd tjej, med rakat hår som alla andra småtjejer här, och sprang fram fort som attan till en bil och vägrade gå ur den. Sen körde hon runt ett bra tag och var så gullig och glad.


Igår var vi på picknick i botaniska trädgården tillsammans med folk från couch surfing. Det var en bra blandning mellan azerier och folk från andra länder och alla var väldigt schyssta. Det var helt enkelt en bra picknick. Vi åt massa mat och spelade maffia.


Sen gick vi till kontoret och hängde för att träffa Pervana men efter ett par timmars väntan ringde hon och sa att hon inte kunde komma. Jag har inte så mycket emot den azeriska tidsuppfattningen eller att bestämma möten i sista sekunden eller att möten kanske inte alls blir av. Jag tror jag passar in här på det sättet. Säger man klockan ett så är det lugnt om man kommer vid halv tre. Ingen stress här inte.


Och ja, jag och Aynur kollade lite på kronprinsessans bröllop. Även azerisk tv visade lite bilder från vigseln.

2 kommentarer:

  1. Hej Karro

    Baku verkar vara the shit. riktigt avis på dig. Hoppas det är bra, ser fram emot spännande inlägg :) ha det bra

    oskar

    SvaraRadera
  2. Oskar kom hit och hälsa på då! Najs som fan.

    SvaraRadera