fredag 25 juni 2010

Olja

Igår kväll tog vi oss en sväng till strandpromenaden, som så många andra kvällar. Vattnet såg väldigt inbjudande ut när folk gick och strosade med fötterna i det så Hanna bestämde sig för att prova. Såhär i efterhand är jag väldigt glad att jag inte gjorde samma sak för oj så oljiga hennes fötter blev! Kaspiska havet är fullt av olja och Hannas stackars fötter blev svarta och klibbiga. Äckligt värre, lukten av olja och klibbighet.
På tal om olja i vattnet på jobbar Camala som jag bor hos på bp. Hon har en bp-mugg hemma.
När Hanna sen skulle försöka tvätta av fötterna med mina inhandlade våtservetter (väldigt bra att ha här) fick jag öva min ryska lite när killen bredvid oss började prata. Tyvärr var han nästan lika dålig på ryska som jag så vi förstod inte varandra jättebra kanske. Men varför tror alla här att vi är yngre än vad vi är? Afag gissade att vi var 17 och 18. Och jag har väldigt svårt att bedöma åldern på folk här också så jag har givit upp det lite.
Igår träffade vi tre personer från EVS, utan att riktigt veta varför men de var trevliga. Två av dom jobbade med IDP-barn och hade engelska- och franskalektioner för dem och tog med dem på utflykter. Verkade väldigt vettigt, bra jobb.
Annars har vi inte gjort så jättemycket. Vi är ensamma på kontoret som vanlig och Aynur och Rena är i Istanbul. I tisdags träffade vi dom som vi ska bo med. De verkar väldigt trevliga och det var massa folk hemma hos dom och åt och hade trevligt. Bland annat Vibeke som jobbar på språkuniversitetet med skandinaviska studier. Mycket trevlig och intressant kvinna.
Vi har även fått veta att vi bara ska ha ett seminarie på summer university istället för tre. Men det känns väl okej.
Nu ska jag försöka komma på vad jag ska göra idag. Tjipp och hej. Och glad midsommar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar