lördag 3 juli 2010

Tbilisi

Jag ar i Georgien, i Tbilisi. Sitter pa Kvinna till kvinnas kontor, vi ska fa sova har vilket ar mycket trevligt eftersom det ar ett valdigt bra och fint kontor. Vi ar i Georgien for att vi i veckan ska halsa pa pa den feministiska sommarskolan i Batumi. Kan bli roligt tror jag. Igar kvall satte vi oss pa taget fran Baku tillsammans med sju tjejer fran Azerbajdzjan, inklusive Rena och Aynur, som ska till skommarskolan. Det var en valdigt trevlig resa i tag fran gamla DDR. Jag sov faktiskt valdigt bra. Det var nog en bra ide att ta den dyrare kupen.
Idag borjade vi dagen med att fa vara pass kontrollerade bade pa den azeriska och den georgiska sidan gransen. Nar det var avklarat efter nagra timmar rullade vi sakta men sakert in mot Tbilisi. Har har vi mest knatat omkring. Det mesta ser ut som jag minns det, det har inte hant jattmycket pa tva ar. Men manga fler skyltar finns pa engelska numera, vilket kan vara valdigt praktiskt da det georgiska alfabetet kan vara svart att lasa. Vi lyckades dock bestalla och klamma i oss en khachapuri med borjomivatten till i parken. Dock orkade vi inte hal khachapurin och gav de sista bitarna till en liten kille som lekte i fontanen.
En sak som dock forandrats sen jag var har sist ar att det numera finns ett flashigt SAS Radisson hotell pa Rustaveli.

Nar jag var har for tva ar sedan sag det lite mer ut sahar

Man holl da pa att renovera det sa att det skulle fungera som ett hotell igen. Tidigare hade man namligen latit internflyktingar fran Abchazien bo dar. Det var under sovjettiden ett femstjarningt hotell och nar flyktingarna flyttades in dar vid 1992/93 sades det att det har var en tillfallig losning. Forst efter mer an tio ar flyttades familjerna ut. Vissa fick pengar nog att kopa sig en lagenhet, andra lamnades vind for vag. Manniskor levde alltsa i ett gammalt nerganget hotell mitt pa stadens huvudgata i mer an tio ar.

Nu ar det alltsa ett hotell igen med lyxiga rum for EU-folk och andra som kan tankas vilja besoka Tbilisi att bo i.

Ikvall har jag tagit mig en ol och atit lite chips pa balkongen har pa Kvinna till kvinnas kontor. Nu ska jag nog forsoka sova sa jag ar pigg och glad och talmodig imorgon nar jag ska forsoka kopa tva tagbiljetter till Batumi.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar