lördag 19 juni 2010

Кавказская пленница

Om en halvtimme är det dags för kronprinsessans bröllop hemma i Sverige. Men jag är i Azerbajdzjan och slipper höra mer tjat om det. Det känns rätt så bra.
Det är lördag idag men vi har ändå varit en del på kontoret. Jobbade lite och pratade med Pervana om vårt boende. Hon säger att hon tycker det är okej att vi flyttar men att hon är orolig att vi ska missa den azeriska kulturen om vi bor med européer. Men det kändes lite som att hon inte alls tyckte om att vi flyttar egentligen. Men jag tror att det blir bra att vi flyttar. Jag tror inte alls vi missar så mycket kulturellt, på Pervana lät det som att vi nu bara kommer umgås med andra utlänningar. Men just det pratade jag med Aynur om igår, jag förstår inte folk som är så. Varför bo i ett land om man inte umgås med dess invånare? Självklart kommer jag umgås med azerier! Vi kommer antagligen träffa massa folk genom YUVA, Youth Center och Aynur och om jag bor med Camala eller inte tror jag inte spelar någon större roll när det gäller det. Hur mycket kultur får jag av henne egentligen? Förutom lite överbeskydderi möjligtvis. Pervana pratade om att vi måste umgås med azerier för att vara ett slags föredöme för de azeriska tjejerna och visa på att man kan vara självständig tjej. Men då menar jag att det är just vår självständighet som gör att vi gärna flyttar. Jag är inte bekväm att vara gäst hemma hos någon i sju månader, jag vill ta hand om mig själv och inte behöva någon som väntar uppe för att låsa upp dörren för mig när jag kommer hem. Jag vill känna att jag bor nånstans på riktigt under den tiden jag är här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar