fredag 27 augusti 2010

Sex - en manlig rättighet?

Jag blir så arg. Riktigt förbannad och det blir jag faktiskt inte ofta. Och dessutom uppgiven, jag vet inte hur jag ska tackla problemen jag ser här.
Det verkar vara någon slags allmän uppfattning här att sex är nån typ av manlig rättighet som de har rätt att utkräva som de vill. Kvinnosynen här är så sjuk på så många sätt och man tror på så många myter gällande sexualitet. Låt mig ta ett exempel som gör mig så arg.
Tjejer i Azerbajdzjan får inte ha sex före äktenskapet.
Killar i Azerbajdzjan får ha sex före äktenskapet.
Den allmänna uppfattningen här är att killar behöver sex, tjejer behöver inte sex.
Även om en tjej vill ligga med sin pojkvän så är det många som inte gör det. Om det skulle komma ut skulle folk, inklusive hennes familj och vänner, anse att hon är en hora. Men killarna tjatar, de har ju inget att förlora på det. När tjejen inte vill hotar han med att gå till en prostituerad och köpa sex istället, som en slags utpressning för att såra tjejen och få henne att gå med på sex.
Om hon gör det och det kommer ut, kommer killen stanna hos henne då? Det är nog inte många killar här som vill vara tillsammans med en "hora".
Så då står hon där, stämplad som hora och utan kille och kommer antagligen inte bli gift vilket är det viktigaste i livet i Azerbajdzjan. Och hennes familj skäms.

Det är så mycket i det här som upprör mig, men det som gör mig argast är att killar här inte förstår vad det är jag är arg på trots mina försök att förklara. De tror att jag blir upprörd för tjejens skull, att killen sårar henne med att hota att gå till någon annan. Det är inte det det handlar om! Det jag blir arg på är att de inte ser att det är något konstigt med att hota och utpressa någon som egentligen inte vill till att ha sex med en. Det är sjukt att killar tror sig ha rätten både till sin flickväns och de prostituerades kroppar, att de har rätt att få sex av dom genom hot eller betalning. Det är så lågt, så svinigt och så jävla oetiskt att jag blir helt perplex!

Men det som verkligen får mig att tippa över och gör mig så nedslagen är att det här är killar som anser sig vara öppna, moderna, liberala, toleranta, "europeiska" eller vad de nu vill kalla det. Killar som ska stå för det nya Azerbajdzjan. Och så saknar de totalt grundläggande respekt för kvinnor som individer och varelser med en egen sexuell vilja.

Hur ska jag tackla det här? Vad kan man göra? Vad kan jag göra? Det känns så stort och så svårt så jag blir helt uppgiven.

1 kommentar:

  1. Vidrigt! Och intressant. Har också många gånger varit så upprörd över det här med sexualiteten i både Bangladesh och Uganda att jag får lust att slita mitt hår eller gå ut och skjuta män. I Uganda, där det ändå pratas hyfsat öppet om sex, är sex någonting som endast sker på mannens villkor. Flera vuxna kvinnor jag pratat med vet inte vad orgasm är. Man vet precis hur man suger av sin pojkvän, men man har aldrig tänkt tanken att kanske få oralsex tillbaka. När blir det kvinnornas tur att sätta på män?

    SvaraRadera