torsdag 26 augusti 2010

"Höst" i Baku

Det börjar bli höst här i Baku. Det är inte längre mellan 35-42 grader dygnet runt utan temperaturen går faktiskt ner till 25 på nätterna och håller sig stax över 30 på dagarna. Och för några dagar sen kom ett fantastiskt regnväder. Ieva, Hanna och jag firade med att ta på oss långbyxor (!!) och ta en promenad i regnet. Baku känns verkligen som en helt annan stad när man kan promenera och titta upp och omkring och inte vara tvungen att hela tiden undvika den stekande solen. Vi gick till fontäntorget som var tomt på folk, för ovanlighetens skull. När vi först kom till azerbajdzjan var det här torget, som ligger precis bredvid Yuvas kontor, stängt för ombyggnad. Torget hade tidigare ett antal fontäner i sovjetstil, men dessa skulle nu bort och nya fontäner installerades. Under tiden vi var i Georgien så öppnades torget igen. Det var bra eftersom man nu slipper gå omvägen runt omkring ett plank utan kan gå tvärsöver torget. Men torgets fontäner och dekorationer är en enda röra av stilar och dålig smak. Bland annat hade man smällt upp två tjejer på torget vilka folk här älskar att fotograferas tillsammans med. Hanna har skrivit lite om det i sin blogg.
I andra änden av torget har man satt upp kolumner och fontäner i antik grekisk stil, eller vad man vill kalla det. Dessa ser hemska ut redan på håll och när man kommer närmare upptäcker man att de är gjorda av plast. En annan del av torget har en fontän med söta flodhästar runt sig, en annan har fontäner i vad folk här refererat till som modern europeisk stil. Och mitt i allt finns påskö-statyer och gatlampor i 90-talsdesign utspridda. Det är alltså en riktig röra av smaklösa saker och torget ger mig ofta en obehaglig känsla när jag sneddar över det. Men invånarna här i Baku verkar gillar det och är glada och det är väl det som räknas. Eller?


Gamla Fountain Square i sovjetstil


Nya Fountain Square i plast


Vår praktik på WARD går fint, vi har mest fått sitta med vid intervjuer av potentiella medlemmar till Gender Expert Group och givit våra utlåtanden om dessa. Det ar intressant att se hur anställningsintervjuer går till i det här landet. Jag vet inte om det beror på landet eller organisationen, men de är inte som jag skulle förvänta mig en anställningsintervju i Sverige. Vi har även haft några intervjuer med människor som vi redan vet att vi inte kommer välja till gruppen men som ändå kallats till intervju för att de inte ska bli sura. Man måste vara väldigt försiktig här med hur man nekar människor en plats i gruppen, folk tar det personligt och det kan skapa dåliga relationer mellan organisationerna och vara ett problem för fortsatta samarbeten. Folk här är lite som stora barn faktiskt och det är lustigt att se. Det skapar självklart problem i relationerna mellan organisationer i landet.
Det är väldigt trevligt att vara på WARD några dagar i veckan. Tjejerna som jobbar där är verkligen jättetrevliga och har lovat att ta med oss på utflykter. Vi får även lunch på kontoret varje dag. I går fick vi melon med ost, en kombination som verkar vara ganska vanlig här i Azerbajdzjan och som är väldigt god. Det är nog något jag tänker fortsätta med när jag kommer hem till Sverige, även om varken melonerna eller osten är lika god hemma som här.

Ikväll åker Ieva till Nepal i en vecka och jag kommer sakna henne. För att säga hej då till henne och för att hon ska komma ihåg oss på ett bra sätt medan hon är borta ska jag bjuda på paj ikväll. Jag funderar på bärpaj om jag ser killen med bärvagnen idag, annars får det bli persikor eller någon annan frukt. Vi har redan gjort äppelpaj två gånger den här veckan så äpple blir det inte i alla fall.

Till avslut kan jag nämna att min text (och bild) från sommarskolan i Batumi har kommit upp på Kvinna till kvinnas hemsida nu. Den hittar ni HÄR.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar