lördag 11 december 2010

Internet och igelkottar hos GFDM

Nu har vi internet på kontoret! Äntligen! Och inte bara internet, vi har en igelkott också! Stackaren. Jag har tidigare sett hur igelkottar säljs i burar på gatan här i Baku och idag skulle de som jobbar här på gfdm (youth center) bara svänga ut i några minuter. Och så kom de tillbaka med en igelkott! Den lille stackaren. Jag gick ner till affären och köpte kattmat så han ska ha något att äta.



Så nu sitter den stackaren här i sin bur. Jag tycker synd om den. Ska försöka titta till den så ofta jag kan.

Just nu pågår det en training for trainers här på kontoret. Det är Madlena och Lika från Avantgard i Abchazien som är här och lär azeriska tjejer lite om sexuell och reproduktiva rättigheter och hälsa. Verkar vara intressant. Dock är det på ryska så jag hänger inte med riktigt. Men deltagarna verkar nöjda.





Filmfestivalen med WARD i veckan gick bra, trots att jag fick se samma film varje dag. Men det var på önskemål av publiken, de ville se något som handlade om Azerbajdzjan och det kan jag ju förstå. I onsdags var det en grupp studenter där som livligt diskuterade filmerna. Dock måste jag säga att jag blev väldigt ledsen av mycket av det de sa. Som till exempel när en kille sa att man inte kan skyllde trafficing på sexköparna, att de inte har något ansvar. Jag blev så jävla förbannad, hur kan man inte se sambandet? Och att feminist är något slags skällsord här. Inte ens kvinnor som arbetar med kvinnors rättigheter och har åsikter som jag skulle kalla feministiska vågar kalla sig feminister. Nej nej, det är något fult, någon som hatar alla män och antagligen är lesbisk också. Jag hoppas flera vågar följa Aynurs exempel, lära sig mer om feminism och våga kalla sig feminist.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar