tisdag 7 september 2010

Huset fullt av polacker

lägenheten här på Vidadi küc 70 är aldrig tom. Förutom Ieva, Vladic och jag som bor här har vi ofta massa couchsurfare. den här helgen slog vi rekordet med nio personer på samma gång. De flesta polacker. När man reser i Kaukasus träffar man ofta just polacker, varför har jag ingen aning om.
Jag är hemma idag och är sjuk. Är så himla trött i kroppen och kan inte äta något utan att få jätteont i magen. Så jag sitter här och lyssnar på Beatles. Om nån timme ska jag dock försöka orka mig ut, jag och Hanna ska till tågstationen och köpa tågbiljetter till Tbilisi. Våra visum går snart ut så vi ska söka nya och passa på att hälsa på några av Kvinna till kvinnas samarbetsorganisationer. Sen ska vi till Istanbul en sväng på seminarier av Helsinki Citizens Assembly om mångkulturalism. Det ska vi väldigt intressant. Vi kommer vara borta nästan en månad totalt. Det känns kul men när vi kommer tillbaka kanske inte Ieva är kvar i Baku. Som det är nu åker hon ut ur landet varje månad och skaffar ett nytt 30-dagarsvisum. Det blir så klart rätt dyrt i längden men nu har hon fått en chans att få ett 90-dagarsvisum. Problemet är då bara att hon behöver en adress för registrering. Det kan vara svårt att hitta och de flesta här är inte registrerade på adressen de bor på. Så vi letar med ljus och lykta efter en adress åt Ieva. Hittar vi ingen åker hon hem i början av oktober, några dagar innan vi kommer tillbaka. Jag vill att Ieva ska vara kvar, hon är så bra att bo med. Och i slutet av oktober sticker Vladic. Jag vill inte vara ensam kvar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar